Okuni wa dochira desu ka? - Reisverslag uit Shinjuku, Japan van Tamara & Sanne - WaarBenJij.nu Okuni wa dochira desu ka? - Reisverslag uit Shinjuku, Japan van Tamara & Sanne - WaarBenJij.nu

Okuni wa dochira desu ka?

Door: Sanne & Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara & Sanne

15 Januari 2016 | Japan, Shinjuku

"Okuni wa dochira desu ka?" een zin die we de hele week erin gestampt hebben gekregen. Letterlijk betekend het: "Uit welk land kom jij?"

Ja ja, onze eerste echte week school zit er op! We hebben een klas van 14 personen: 3 uit Zweden, 3 uit Italië, 2 uit China, 1 uit India, 1 uit Canada, 2 uit Amerika en wij twee uit Nederland. Het is een erg leuke klas!
Op school zijn ze ervan overtuigd dat je het snelste leert door te spreken. Nou, dat hebben we gemerkt! Zoals we net al benoemden, je verteld zowat iedere les aan iedereen uit welk land je komt. Iedere keer als we een nieuwe zin hebben geleerd, krijgen we een "tomodachi" (vriend) aangewezen om die zin mee te oefenen. Daardoor hebben we veel contact met andere klasgenoten, erg leuk!
Vandaag en gisteren hadden we onze eerste toetsen (tests) en het ging prima bij ons allebei. De ene was een Hiragana (alfabet) test, en de andere een dictee.
In principe kunnen we de volgende dingen nu al zeggen:
Hoe we heten, uit welk land en stad we komen, wanneer we jarig zijn, jaren, maanden, dagen, weken, aantallen, dagen van de maand (worden anders benoemd dan de getallen, heel verwarrend. Wij zeggen gewoon 1 januari, maar de 1 in januari is bij hen anders dan de 1 als getal), getallen, tellen tot 10 miljoen (!!!! echt waar !!!!) prijs aangeven, iets aanwijzen (dit, dat), een plaats benoemen (hier, daar, verderop e.d.), klokkijken. Al deze dingen kunnen we ook in vragende zin aangeven (hoe laat is het? Hoe duur is dit? Wanneer ben je jarig? Wat is de datum? etc)
Verder nog heel veel woordjes en zo. En het is niet zo dat we deze dingen 1 keer krijgen en dan maar gewoon moeten onthouden. Nee, iedere dag wordt alles herhaald als in, ze vragen ons hoe laat het is, waar we wonen enzovoorts.
Japanse school gaat echt door, zonder medelijden, het is gewoon keihard werken, werken en meer werken. Erg gedisciplineerd!

Natuurlijk hebben we ook nog vrije tijd. We gaan vaak lekker naar onze favoriete stad. Afgelopen maandag was het Coming of Age day, een Japanse feestdag waarop iedereen die dat jaar daarvoor 20 is geworden een soort ceremonie krijgt. Jongens lopen in pak en meisjes in mooie Kimono's. Was leuk om te zien! Het was heerlijk weer en we gingen naar Shinjuku, een stad met heel veel warenhuizen. Later die dag gingen we nog even naar Akihabara. daar hadden we een warenhuis van 10 verdiepingen gevonden waar we echt uren in geweest zijn, we waren kapot toen we eruit kwamen haha!

Trouwens, over ons huis: sommige dingen zijn echt onverwachte meevallers. Bijvoorbeeld: wc papier wordt geleverd, afval wordt om de zoveel dagen uit onze keuken weggehaald en we mogen veel dingen gebruiken. Zoals schoonmaakspullen enzo. Plastic moeten we wel scheiden, maar ook dat wordt opgehaald. Dan komt een van de huisbazen en die doet er zelfs weer schone vuilniszakken in, haha.

Verder gaan we morgen weer lekker de stad in, lekker erop uit! Zondag moeten we huiswerk gaan maken helaas, maar ja, dat hoort er ook bij.

Tot de volgende blog!

Liefs,
Sanne en Tamara.

• 15 Januari 2016 - 13:57

Annemarie:

Dat klinkt allemaal heel goed. Leuk om te lezen. Veel plezier zaterdag. Groetjes van hier XXX

• 15 Januari 2016 - 20:02

Rob:

Een leuke blog dames. Wat leuk dat het tempo zo hoog ligt, dat komt de motivatie ten goede denk ik, je hebt gewoon zin om te leten, je kan natuurlijk ook niet achter blijven bij je klasgenoten, hihihi. Gaaf ook dat jullie zoveel contact hebben met de medestudenten. Daar leer je natuurlijk ook veel van, je brengt elkaar op een hoger niveau. Hier heeft de winter al een beetje toegeslagen, we hebben al een beetje sneeuw gehad. Is et bij jullie al een winterprik in zicht? Studeer maar alvast wat sneeuw is in het japans. Veel plezier meiden, ENJOY!

• 15 Januari 2016 - 23:11

Oma Schipper:

Weer een leuk verslag.

• 15 Januari 2016 - 23:27

MeesterJos:

Wat een leuke verslagen van jullie uit Japan, en wat een onderneming om de Japanse cultuur en taal machtig te worden.

• 16 Januari 2016 - 09:47

A.roggeband:

Heel fijn dat jullie het zo naar je zin hebben,maar ,t is wel hard leren zeg! Het is allemaal heel anders dan hier nou genieten er maar van meiden (Tot mails)

• 17 Januari 2016 - 11:59

John Otten:

Hallo meiden,
    ondanks dat ik geregeld whats aps stuur, of via facebook/messager communiceer, blijf ik jullie blog erv leuk vinden. Net als vroeger,toen je niet kon wachten tot de nieuwe Donald Duck verscheen.
    zet hem op. En veel plezier...
    john

• 19 Januari 2016 - 10:06

J>F>Koolmeijer:

Leuk weer wat te horen wat maken jullie veel mee.Goed dat je al veel met anderen japans praat.
    Leren jullie ook tekens schrijven?
    Groeten Opa Koolmeijer

• 19 Januari 2016 - 11:59

Quinta:

Wat leuk dat jullie het zo naar jullie zin hebben Zeg! Ik word er helemaal blij van om het te lezen.
    Ik mis jullie maar vind het zó leuk voor jullie.
    Wat een ervaring!~

X Q

• 19 Januari 2016 - 22:09

Liesbeth Schipper:

Sanne, en Tamara, ik kreeg de link voor deze blog van Annemarie. Leuk om jouw, jullie ervaringen te lezen.
    Het klinkt allemaal erg goed en knap zoals jullie al in Japans kunnen praten en tellen. Lieve groet, Liesbeth en Frans

• 30 Januari 2016 - 21:39

Arne:

Leuk te lezen dat het goed gaat!!